loading...
متفاوت
Lop بازدید : 43 جمعه 05 خرداد 1391 نظرات (0)

اسدالله عسگراولادی (زاده ۱۳۱۴ در چهارراه سیروس، تهران) از برجسته‌ترین بازرگانان ایرانی، معروف‌ترین صادرکننده خشکبار ایران، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تمام دوران پس از انقلاب , رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین است.منبع برادر وی حبیب‌الله عسگراولادی از سیاست‌مداران مهم ایران است.

برخی او را یکی از ثروتمندترین افراد ایران به‌شمار آورده و ماهنامه فوربس میزان سرمایه او را حدود ۴۰۰ میلیون دلار برآورد می‌کند.[۱] صادرات پسته، زیره، میگو، میوه‌جات خشک و خاویار و واردات شکر و لوازم خانگی مهمترین فعالیت اقتصادی اوست.[۲] با این حال عسگراولادی خود را بازرگان کوچکی می‌داند که در زمینه صادرات فعالیت کوچکی دارد و حتی شمارش میلیارد را بلد نیست.[۳]

عسگراولادی از اقتصاد بازار، توسعه صادرات و حمایت از بخش خصوصی حمایت می‌کند. او از منتقدان سیاست‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد است، اما علیرغم اعتراض‌های تند و بی‌پرده از دولت احمدی‌نژاد[۴][۵] در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم به وی رأی داد.[۳] وی حمایت از احمدی‌نژاد را با توجه به حمایت ولی فقیه از او توجیه می‌کند: «چون رهبر معظم انقلاب امر به حمایت همه از دولت احمدی‌نژاد کرده‌اند، ما از دولت ایشان حمایت می‌کنیم، با این‌که معتقدیم این دولت و سیاست‌های اقتصادی‌اش به تمام معنی فشل است»[۶][۷] وی از سال ۱۳۳۶ که شرکت حساس را دایر کرده تا حالا کار صادرات کرده‌است. او در مصاحبه‌ای با عصر ایران گفت: «من به این که میلیاردر هستم افتخار می‌کنم به این دلیل که ذره‌ای از دارایی‌هایم را با رانت وکار خلاف به دست نیاورده‌ام. حتی از گرفتن وام بانکی هم پرهیز می‌کنم وگفتم که حتی کار واردات هم نمی‌کنم. نه این که کار واردات را بد بدانم. نه بد نمی‌دانم اما من با خودم عهد کرده‌ام کار صادرات بکنم. البته من هم سلطان میلیاردرهای ایران نیستم.» برادرش حاج‌حبیب‌الله، یکی از مشاهیر عرصه سیاست است و او از مشاهیر عرصه اقتصاد.حاج‌حبیب‌الله عضو حزب مؤتلفه اسلامی‌است و در مقابل حاج اسدالله عضو اتاق بازرگانی تهران.[۸]

     تصویری از وی

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 18
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 28
  • بازدید ماه : 35
  • بازدید سال : 74
  • بازدید کلی : 1,593